måndag 20 maj 2013

MARQUESAS ÖARNA

När det är dags att lämna Galapagos för att ge sig ut på en 3000 sjömil lång överfart till Marquesas öarna,börjar man smått fundera igen. Att i nästan 1 månad vistas på ca 10 kvadratmeter, utan kontakt med omvärlden och helt beroende av vädrets makter. På ett oroligt hav så att man hela tiden måste hålla i sig med en hand när man rör sig. Det smäller i seglen och vi har dålig framfart. Konserverna smakar,just det, konserver och det känns bara trist. Då händer det. Vinden kommer och fyller den fina gennakern och vi får en stabil framfart på 6 knop. Det nappar på fiskedraget och vi drar upp en präktig Dolphin fish till middag. Då tänker man att någon gång är det i alla fall "allright".

Efter 25 dygn och 3068 sjömil var vi framme i Fatu hiva. Genast kom ett tyskt par från båten bredvid fram till oss och berättade att ikväll är det polynesisk middag hemma hos en familj i byn om vi vill vara med. Visst ville vi det!

Efter Fatu hiva seglade vi till Hiva oa där vi skötte inklareringen och stannade några dagar innan vi fortsatte till ön Tahoata och en fin ankring. Vi hämtade kokosnötter från palmerna på stranden.
 Hakahau bay på ön Uapou
Blomsterprakt i polynesien.

Från Ua pou seglade vi till ön Nuku hiva dit de flesta seglare kommer  i Marquesas. Vi stannade drygt en vecka här innan vi for tillbaka till Ua pou. Nu till ankringen Hakahetau.
Vi gick en vandringsled till en gammal boplats där även denna Tikistaty fanns.

Efter 4 härliga veckor i Marquesas öarna seglade vi via Tuamotus atollerna Ahe och Rangiroa mot Tahiti.